تدویر نخستین نشست اروپائی بخش زنان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان
دیپلوم انجنیر نورضیا فرین دیپلوم انجنیر نورضیا فرین

 (تحت عنوان بسیج بیشتر زنان برای دموکراسی وترقی در افغانستان)

روزشنبه مورخ 30 ماه می  سال 2009 میلادی برای نخستین بار،نشست زنان  شورای اروپایی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در  شهر فرانکفو رت کشور آلمان برپا گردید.

در این  نشست که تحت عنوان بسیج بیشتر زنان  برای دموکراسی وترقی در افغانستان  بر   گزارگردید زنان پیشکسوت، فعال و مبارز نهضت ترقی خواه  افغانستان چون بانو  محبوبه کارمل، بانو جمیله ناهید و مهمانانی نو اندیش و  پیشتاز جامعه ما و فعالان اجتماعی و سیاسی ازکشور های چون هالند, سویدن, بلجیم, فرانسه و آلمان اشتراک نموده بودند که حضور همچو شخصیتهای سیاسی  زنان پیشرو خردپسند یکبار دیگر زنان اشتراک کننده را الهام بخش گردیده و روحیه پیکارآنها را تقویت بخشید تا باشد با تجدید پیمان و انرژی بیشتر به مبارزات اصولی و حق طلبانه خود ادامه بدهند.

در آغاز بانو پروین هاشم منصور یکی از گویندگان پیشین رادیو وتلویزیون افغانستان بر پایی نشست را بگشود وافزود که این نشست سر آغاز نیکویی است برای فردای نهضت ترقی خواه زنان وسپس از بانو سیما صدیقی سروده سرا دعوت نمود تا به خوانش پارچه شعر بر گرمای نشست رنگینی ویژه یی بدهد. بانو سیما صدیقی با خوانش این شعر زیبا :

بنام  خداوند  جان  آفرین

حکیم سخن بر زبان آفرین

خداوند بخشاینده و دستگیر

کریم خطا بخش و پوزش پذیر

وسپس افزود:

من زبان شعر را شیرینتر, رساتر و زیبا تر یافتم شاید با کلام موزون در این دوران بی زبانی ها صدای همدلان بیشتر بر دل بنشیند و فریاد زن مظلوم کشور  به آسمانها طنین انداز شود.

و من صدا, فریاد زجه و نالهء زن وطنم را چنین میگویم:

منم یک زن، به من  دیوار ها چیست

منم  مادر، به من پندار ها  چیست

منم یک زن، جهان  سازم به انسان

منم انسان، به من سنگسار ها چیست

منم   یک  زن، زدل  مفتون  میهن

منم عاشق، به من اسرار ها چیست

منم  یک  زن  که  پامال  است حقم

منم جوهر، به من اخطار ها چیست

منم یک  زن، به من  چادر کشانند

منم  آفتاب  و این  پندار  ها چیست

منم  یک  زن, چو  مرغ وارهیده

منم سیما،به من دیوار ها  چیست

پس از آن بانو پروین هاشم منصور اشتراک کنندگان را فرا می خواند تا  به خاطر شادروانی  رفتگان را ه نهضت, ترقی و دموکراسی کشور ما یک لحظه بپا ایستند وبه روان شان درود بفرستند . این سکوت با دریای از مهر وراستی آبیاری گردید .

سپس محترمه عایشه نعمت یکی از مبارزین سابقه دار و فعال از کشور فرانسه، با افروختن مشعل فروزان بمثابه سمبول پایدار همبستگی وادامه مبارزات حق طلبانه فضای جلسه را گرمی و نور بیشتر بخشید

این نشست که در  سه بخش پی افگنده شده بود، شامل بخش گزارش دهی از کار کرد ها، دو دیگر بخش کنفرانس ها وپیام ها وسه دگر موسیقی بدیده نگریسته شده بود پیریزی گردید.

در بخش نخست بانو اناهیتا صفدر مسوول شعبه کار با زنان نهضت در اروپا با ارائه گزارش توحیدی کار وفعالیت زنان شورای اروپایی نهضت، اهداف  شعبه کار با زنان را چنین بر شمرد:

1- افزایش سطح کار کرد های سیاسی زنان در نهضت فراگیر .

2- همگانی ساختن کار سیاسی با زنان در اروپا .

3- برازندگی نقش بیشتر زنان نهضت در نهاد های  اجتماعی وصنفی .

4- زدایش کندی کار در بخش زنان،  و افزون  برآن گزارش گسترده یی از کار وفعالیت زنان نهضت در اروپا را ارائه نمود که با شور وشعف اشتراک کنندگان همراه بود .

و ایشان اضافه نمودند که.

وضعیت و موقعیت زندگی زن در جامعه ای افغانی نهایت رقتبار و غیرقابل تحمل است  این وضعیت از یک طرف ناشی از شرایط عقب مانده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، از طرف دیگر فشار و قیودات سخت عنعنوی و رسم و رواج های خرافاتی و از جانب دیگر تحت ظلم استبداد مردان زندگی زنان افغانستان را در جامعه ای ما طاقت فرسا ساخته است. زن که نصف نفوس جامعه را تشکیل میدهد نمیتواند جدا ازشرایط جامعه و محیط کشور خود زندگی کند.

زنان آگاه افغانستان در هر سه این خطوط باید مبارزه نمایند: مبارزه علیه عقب ماندگی شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی، درهم شکستاندن خرافات و فشار های غیر انسانی و بلاخره مبارزه بخاطر دفاع از حقوق زنان و تساوی حقوق آنان با مردان.

ما زنان که در سازمان تشکیلاتی سیاسی نهضت فراگیر د. ت. ا. عضویت داریم چه در داخل کشور و چه در خارج کشور برای چنین اهداف سرسختانه مبارزه می کنیم.

متعاقبآ  بانو زلیخا پوپل از کشور هالند یکی دیگر از   زنانیکه بخش عظیمی اززندگی خود را در مبارزات داد خواهانه برای حصول دموکراسی و حقوق زن  صرف  و مدت 24 سال را  در کانون علم و معرفت در خدمت اولاد کشور سپری نموده است  با اغتنام از فرصت در بحبوحه روز خجسته معلم تبریکات قلبی خویشرا با خوانش سروده ذیل:

همتم بدرقه راه کن ای طاهر قدس                       که دراز است ره مقصد و ما نو سفریم

عنوانی کافه اهل معارف تقدیم نموده ودر قسمتی از صحبت خود چنین ادامه داد:

من به این باور هستم که در جامعه پدر سالار , زور سالار و زر سالار افغانستان زنها سر نوشت جدا از همد یگر ندارند.

اگربا خشکمغزگرایی ودگم اندیشی  پدرود نگویند و فرهنگ جامعه بسوی تجدد و مدرنیته سوق نیابد، نمایان است که راه رسیدن به سر منزل مقصود دشوار است و پیگیری این مآمول بدست آمدنی نبوده و نخواهد بود.

سخنران بعدی محترمه مرضیه اسرع، فعال سیاسی و مسئوول بخش زنان نهضت فراگیر در کشور آلمان بیانیه خویش را آغاز نمود ، که در مقطعی از نوشتارا ش چنین بیان داشت:

زنان با نقش آفرینی بزرگ در پهنای تاریخ, آن کارنامه هائی را بنام شان ثبت کرده اند که هیچگاهی از حافظهء تاریخ بشری زدوده نمیگردند.

زنان نه تنها باعث تداوم نسل انسانها در جوامع بشری اند بلکه تمام نوابغ, بزرگمردان, ساحه های علم, فرهنگ پربار و غنامند بشری و همهء رادمردان راه مبارزه انسانها در برابر بیدادگران ستمگر وزن ستیز و حامیان تساوی حقوق انسان ها  دامان پر عطوفت مادرانی که خود در فقر، بیکاری و در تحت انواع تبعیض جنسی زیسته اند, تولد و پرورش یافته اند.

وقتی به تاریخ تلخ وتیرهء زنان در دوره های مختلف زندگی گذشته نگاه میکنیم بخوبی معلوم میگردد که سلاطین ظالم و ارباب قدرت به شمول روحانیون   وابسته به سلطه  جابران و حکام ظالم فقط در لفظ به زنان ارزش و اهمیت انسانی قایل گردیده ولی در عمل تمام کردار و ارشاد شان به نفع تداوم سلطه وحاکمیت  بی چون و چرا ی مردان,  بویژه مردان  زن ستیز بوده است.

بعد ، رشته سخن  را به بانو دیپلوم انجنیر نورضیا فرین یکی از فعالان اجتماعی ـ سیاسی و فرهنگی و عضو هیئت اجرائیه شورای کشوری سویدن نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی واگذار گردید ند.

بانو فرین در گزارش خویش به سه نکته پا فشاری نموده افزود:

1 ـ زندگی رقتبار زنان افغان. 2 ـ وضع زنان روشنفکر و ترقیخواه افغان بخصوص دردیارغربت.

3 ـ  وحدت و همبستگی زنان اندیشمند و ترقیخواه و تجمع شان بدوریک محور واحد متضمن پیروزیست،  اشاره نمود و در مورد توضیحات مفصل ارائه کرد که از میان سخنانش برخی از آن نگاشتنی پنداشته می شود:

دوستان!

جوهر سخن امروزی ما را درد های بی حد وحصر زن افغان تشکیل میدهد قشریکه از ابتدائی ترین حقوق زندگی محروم بوده  و از کمترین نعمات آن بی بهره اند وحیات روزمره شان را با خشونت های متنوع سپری مینمایند ، دشواری های  را بدوش می کشند. که هیچ انسانی  درجهان  امروزی آنهم در قرن 21 یعنی عصر مدرنیته با آن مواجه  نمی باشد.

بعقیده و باور من یگانه راه برون رفت از بن بست های کنونی همانا بسیج نیروهای ملی، دموکرات، ترقیخواه، عدالت پسند و آزادیخواه کشور  است که شمار شان در داخل و خارج کشور کم نیست.

برای این منظور در گام نخست باید حرکت از جانب آنانیکه بیشتر مظلوم واقع گردیده اند یعنی زنان صورت گیرد و بدون تردید در پیشا پیش آنها نیرو های پیشتاز و پیشکسوت ملی ـ دموکرات و ترقیخواه و شخصیت های مبارز بی بدیل سیاسی زنان چون دوکتورس اناهیتا راتب زاد، ثریا پلیکا، جمیله ناهید، نفس جهید و سایر همسنگران وهمرزمان که پیکار شان بخاطر حق طلبی و دادخواهی در صفحات زرین تاریخ حک شد نیست قرار دارند. بدین لحاظ کار را باید ازینجا آغاز نمود:

ـــ کمپاین جلب توجه آنعده از زنانیکه  پیشینه در مبارزات ترقیخواهانه و جنبش زنان داشته و بنابر عللی حاشیه نشین گردیده اند که یقینا" هریک ما به نحوی از انحا با ایشان رابطه داریم ؛

ـــ ایجاد نهادها ئی که شرایط و مقتضیات زمان آنرا بپذیرد بنام شورا, اتحادیه, کانون یا انجمن وغیره که همفکران ، هماندیشان وهوا خواهان رابتوانند  بدور آن جمع بدارند درکشور های اروپائی، جائیکه بیشتر هموطنان ما در آن زندگی دارند که خوشبختانه در برخی از آنها این مامول پیش برین برآورده شده است؛

ـ فراخوان  از زنان تحول طلب , ترقی پسند و آزادیخواه از تمام گرایشات که در تشکل های مختلف تجمع نموده ویا بصورت مستقل فعالیت دارند بدور یک محور واحد چه از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی در چوکات وحدت ها , اتحاد ها و یا ائتلاف ها .

ـ تشویق و تقاضا از سازمان های ملی، دموکرات و ترقیخواه و شخصیت های مستقل سیاسی بخاطر فراهم آوری تسهیلات لازم و کمک به اعضای خانواده های شان اعم ازمادران، همسران، خواهران، دختران و سایر اقارب و دوستان نزدیک از میان بانوان بمنظور پیوستن و همسوشدن آنها به این امر بزرگ وطنی؛

ـ بمنظور ایجاد نهاد سراسری بنام فدراسیون، اتحادیه و یا کانون در اروپا، مراجعه به نهادهای مترقی فعال افغانی که همین اکنون بصورت متشتت و پراگنده و جداگانه فعالیت دارند.

سپس  بانو محموده سکندری مسئوول شورای زنان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی در کشور بلجیم با بیان مطالبی پیرامون زندگی درون سازمانی زنان و ادامه پیکار رزمندگان زن افغان در اروپا, از همه زنان ترقیخواه تقاضا نمود تا بایست دست بدست هم داده بخاطر نجات زن افغان از آلام موجود بدور یک تشکل فعال و مستحکم سیاسی گرد هم آیند.

سپس  بانو زرغونه ژواک فعال اجتماعی و یکی از نطاقان چیره دست که بحیث دعوت شونده در این نشست حضور داشت با صحبتی پر محتوا ، پیشنهاد حرکت د ستجمعی زنان را ارزنده ارزیابی کرده وپیشنهاد کمیته کار با زنان نهضت فراگیر را در زمینه ایجاد کمیسیون تفاهم زنان که از جانب بانو پروین هاشم منصور پیش برین ارائه گردیده بود، تایید نموده افزود،  ایجاد کمیسیون تفاهم با ترکیبی از نمایندگان تمام نهاد های مترقی و دموکرات و شخصیت های مستقل اجتماعی ـ سیاسی بمنظور همسوئی، همدلی ووحدت زنان ترقیخواه و تحول طلب را تایید میکنم  و آنرا درین زمینه مثمر و موثر می دانم.

موصوفه به سخنان خود ادامه داده چنین گفت:

ما میتوانیم  کمیسیون انسجام و هماهنگی زنان افغان در اروپاء را ایجاد نما ئیم  تا باشد برای خانمهائیکه از شکنجه های غیر قابل تحمل روحی و جسمی چون لت و کوب ها، قطع اعضای بدن و سایر آلام طاقت فرسای زندگی دست به خودسوزی ها و انتحار ها میزنند ممد ومددگار واقع شود.

به اساس پیشنهاد کمیسیون کار با زنان نهضت، بمنظور انسجام بیشتر زنان بدور یک محورواحد , کمیسیون تفاهم  زنان افغان در اروپا  به اتفاق آراء ایجاد گردید.

به همین منظور بانوان آتی جهت عضویت درین پروسه  چنین ثبت نام نمودند:

1- بانو آرزو از کشور هالند

2 ـ  بانو اناهیتا صفدر از کشور آلمان

3- بانو پروین هاشم منصور از کشور آلمان

4- بانو روشن حسن از کشور سویدن

5- بانو زرغونه ژواک از کشور آلمان

6-بانو قريش از کشور هالند

7- بانو زلیخا پوپل از کشور هالند

8- بانو سهیلا زحمت از کشور هالند

9-  بانوسعیده طلوع از کشور هالند.

10 ـ بانو عایشه نعمت از کشور فرانسه.

11- بانو لیلا عطا از کشور آلمان

12 ـ بانو دیپلوم انجنیر نورضیا فرین از کشور سویدن.

13- بانو محموده سکندری از کشور بلجیم

14- بانو مریم بریالی از کشور آلمان

15- بانو نیلوفر زیارمل از کشور هالند

16 ـ بانو هوسی توده ئی  از کشور هالند.

17 ـ  بانو یلدا عطاء از کشور آلمان.

همچنان فیصله  بعمل آمد که عضویت درین نهاد اختیاری و آزاد بوده، کانون ها، شورا ها ،  اتحادیه ها، انجمن ها، سازمانهای سیاسی همسو وهماندیش زنان و دوستانیکه علاقمند باشند میتوانند با حضور خود این کمیسیون را از لحاظ کمی و کیفی غنا بخشند.

در ختم بخش نخست بانوی گرانمایه محبوبه کارمل زن مبارز و فداکار و از شخصیت های قابل حرمت سیاسی با ارزیابی این بخش نشست، آن را گام نهایت موفقانه،  مثبت و مثمر خوانده و آنرا خواست ونیاز زمان دانست.

همچنان درجریان صرف طعام چاشت تبادل نظرها و صحبت های  دوستانه  میان اشتراک کنندگان  صورت گرفت، که بیانگر  نزد یکی در دیدگاه ها  پنداشته می شود.

بخش دوم این نشست را پژوهشها و پیامها تشکیل میداد.

بیانیه جامع و مبسوط بانو جمیله ناهید زن مبارزفداکار و شخصیت سیاسی که بخش اعظم عمر خود را  در راه پیکار عادلانه بخاطر تامین حقوق زن وقف نموده اند مورد جلب توجه خاص  حاضران قرار گرفت.

بانوی فرهیخته جمیله ناهید سخنرانی شان را با این جملات آغاز کردند:

از آنجائیکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل میدهند در مبارزه اجتماعی نیز علیرغم ویژگی های مبارزاتی نمیتوانند از مبارزات ترقی خواهانۀ مردم بدور باقی بمانند. احزاب سیاسی، مسئولیت عظیمی را در قبال زنان ازین دیدگاه بعهده دارند.احزاب ترقی خواه بالطبع در این مورد دید روشن تر دارند ولی برخورد بعضی ها مبتکرانه و فعال وبرخی هم انفعالی ونمایشی است. نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان افتخار دارد که از سنتهای پسندیده سیاسی گذشتگان و از روش و برخورد فعال، منطقی و صادقانه د راین زمینه پیروی می کند. در این راستا تعیین رفیق ما، نفس جهید، بحیت کاندید معاون دوکتور حبیب منگل در انتخابات ریاست جمهوری یک امر تصادفی نبوده و ناشی از اعتقاد نهضت به ضرورت حضور زنان در تمام عرصه های زندگی سیاسی و اجتماعی میباشد. . زیرا نیروهای ترقی خواه مبارزه بخاطر رهائی زنان از قید وبند ا سارت قوانین، عرف وعادات ظالمانه اجتماعی را جزئی از مبارزه عمومی خویش برای آزادی وترقی مجموع جامعه میدانند.

و در جای دیگر اضافه نمودند.

امر مسلم است که ما تنها نهضتی نیستیم و بحیث زنان افغان در برابر همه هموطنان خود احساس مسئولیت میکنیم. ماباید رابطۀ نزدیک ومتداوم را با گروههای هرچه وسیع تر از زنان در اروپا و در افغانستان بر قرار سازیم. امروز انترنت پنجره فراخی را بروی بشریت گشوده است که از ورای آن میتوان در یک چشم بهم زدن در دور ترین نقاط دنیا حضورپیدا کرد. بهر اندازه ای که زنان از اروپا با زنان داخل کشور در تماس نزدیک قرا رداشته باشند، بهمان پیمانه کمک به آزادی زن انجام خواهند شد. این رابطه میتواند ذوجوانب باشد واز ارتقای روحیه مبارزه بخاطراحقاق حقوق آنان گرفته تا براه انداختن کورسهای آموزش زبان ومهارت های حرفوی ابتدائی برای یافتن کار و راه یافتن در درون جامعه، تنظیم گردد.

سخنران بعدی بانوی نواندیش نسرین مفید از جمله زنان فعال و شخصیت اجتماعی و سیاسی  است که مسئله  نقش زنان در خانواده  را مورد پژوهش قرار داده بود.

در بخشی از پژوهش شان  چنین آمده است:

« زنان افغان بویژه زنان وابسته به خانواده بزرگ نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان که با کلتور افغانی به اروپاء آمده اندو نزدیک به یک دهه در اینجا زیست می نمایند در میان دوکلتور درست در دوسو ی نا همگون ویا مختلف ره می پیمایند در این میان چی کنند؟ آیا مانند یک زن افغان با رعایت تمام عیار کلتور افغانی زیست نمایند ویا مانند یک زن اروپایی آزاد ، ویا در میان این دو فرهنگ وکلتور سرگردان ویا به گونه غیر از اینها؟

از دیدگاه اینجانب دشوار ترین دوران زندگی زن افغان در اروپا از همینجا میآغازد .

رعایت بخش های پسندیده کلتور افغانی و بدیده داشتن بخش های بدرد بخور کلتور وفرهنگ اروپائی را باید از همدیگر تفکیک کرد، بر شمردو بکار برد .

آنچه در این میان از کلتور افغانی برجستگی ویژه وبدرد بخور دارد ، محبت وعشق به خانواده است که باید آنرا چون مردمک چشم گرامی داشت .»

سپس نوبت به محترمه سهیلا زحمت یکی دیگر از فعالان سیاسی رسید که در ارتباط به قانون مدنی شیعیان صحبت نموده  طرح این قانون را در عصر کنونی مغایر خواست زمان، غیر دموکراتیک و  ونا عادلانه  پنداشتند .

اشتراک کننده دیگر نشست، سروده سرا ی خوش بیان بانو سیما صدیقی بود که با خوانش چند قطعه شعر زیبای  خودش ودیگر شاعران توجه حاضران را بخود معطوف ساخت. وی گفت:

"و آه و دردا که زن جامعهء ما بدست سیه دلان زن ستیز چه بلا های را تحمل نمی کنند تا سرحد نابودی, هزاران شکنجه دیگر.

مکر میتوان قتل عمدی نادیا انجمن شاعر آزادهء سر زمین ما را بدست شوهر دون صفتش فراموش کرد و نمونهء از سیه کاری های زن سیتیزان سیه دل را نادیده گرفت".

سپس محترم زلمی رزمی  سردبیرنشریه (تصویر) ارگان شورای مهاجران افغان در آلمان ، طنزی را در ارتباط زن و خانواده تحت نام "مرا خسته کردید, آدم شوید " بخوانش گرفت که طرف پسند حاضران قرار گرفت.

بعد برطبق اجندا ویا برنامه کاری، پیام بانو نفس جهید عضو هیئات اجرائیهء مجلس موءسسان و مسئول بخش زنان در نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی  و کاندید معاونیت ریاست جمهوری افغانستان , مبارز خسته گی ناپذیر، دلیر زن ، شخصیت اجتماعی و سیاسی،  را محترمه نسرین منصور قرائت نمود که در بخشی از آن چنین آمده است:

"بدون شک شما شرکت کنند گان پر احساس این کنفرانس, پیرامون چگونگی وضعیت زنان افغانستان اطلاعاتی بدست دارید و در بسا موارد از درجهء تحمل و شکیبائی زنان افغان تعجب میکنید.

اما باید بدانید که سکوت تلخ زنان هموطن تان ناشی از ناگزیریست و عدهء روز افزونی از  آنان برای شکستن این سکوت وارد میدان میشوند.

و دربخشی دیگری از پیام شان آمده است :

زنان رنجور افغانستان که اکنون در آستانهء انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی قرار دارند, به حمایت سیاسی جامعه به یک انتخابات آزاد, شفاف, دموکراتیک و عادلانه امید بسته اند, تا باشد که ملت مظلوم ما و بویژه زنان بحیث رنجدیده ترین آنان از حقوق مدنی خود مستفید شوند, حکومت قانونمند تشکیل گردد و  دموکراسی به مفهوم واقعی آن تحقق یابد.

امیدوارم نشست حاضر موفق شود که در دفاع از حقوق انسانی زنان افغانستان تصامیم قاطع اتخاذ کند و از طریق ایجاد پل ارتباط بین زنان افغان داخل کشور و در مهاجرت, تاثیر گذار واقع گردد.

برای کار گرد همائی شما پیروزی آرزو میکنم."

به تعقیب آن چند تن از دوشیزه گان جوان هر یک مریم بریالی, هوسی توده  ای و نیلوفر زیارمل در مورد خود سوزی زنان و اینکه چرا در کشور ما زنان درچنین وضع قرار دارند صحبت های بسیار جالبی را به اشتراک کنندگان پیشکش نمودند.از این میان دوشیزه مریم بریالی جوان فرهیخته ونو اندیش چشمدید داستانواره اش را بخواند ، که در دلهای حاضران خط درخشانی از سرنوشت زن افغان آفرید.

درفرجام این بخش پیام محترم انجینیر احمد شاه سرخابی رئیس شورای اروپائی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان را محترم نصیر احمد صدیقی عضو هیئت اجرائیه نهضت فراگیر خواند ،که دریک بخش از آن  چنین آمده است:

"جنبش زنان در کشور ما پیشینهء طولانی دارد. تداوم این جنبش با ماهیت و کیفیت جدید آن  به دهه چهل  سده ی گذشته بر میگردد. درهمین دهه بود که برای نخستین بارسازمان دموکراتیک زنان افغانستان توسط مبارز پر شوردلیر و میهن پرست د وکتورس اناهیتا راتب زاد بنیاد گذاری گردید.

اساس مبارزهء زنان افغان را در آن دوران, آگاه ساختن زنان رنجدیده افغانستان از وضعیت اسفناک جامعه و  تشکل آنها برای کسب حقوق اساسی اعم از حق زندگی, حق کار با مزد عادلانه, حق تحصیل و مسافرت, تآمین آزادیها و حقوق برابر و مساوی شهروندی، دموکراسی و سمت دادن جامعه بسوی ترقی و تحولات بنیادی تشکیل میداد.

سازمان دموکراتیک زنان افغانستان در تاریخ مبارزات مترقی و دموکراتیک کشور نقش شایسته و ارزشمندی را ایفا نموده و مقام والائی را احراز داشته است.

درجای دیگراین پیام آمده است :

" این شما  هستید ،که صدای زن افغان را به   جهانیان می رسانید  و زنان کشور ما را در راستای حمایت از حقوق  زنان و بطور اخص حمایت از کاندید نهضت فراگیرکه خوشبختانه خانم نفس جهید بحیث نامزد معاونیت ریاست جمهوری  است مددگارمی شوید.

بانوان همرزم!

با وجود فشار و ایجاد فضای ترس و وحشت و انفاذ قوانین قرون وسطائی وزن ستیزانه, جنبش دموکراتیک زنان چون پیوند و ریشه محکم با مبارزات مردم ما در راه آزادی, دموکراسی, ترقی و عدالت اجتماعی داشت ،  نابود نشد و از میان طوفانهای پرخاشگر سر بلند بدر آمد ووارد مرحلهء از مبارزات جدید گردید , در این مرحله مبارزهء زنان متعهد, دلیر و قهرمان کشور بخاطر آزادی, دفاع از کرامت انسانی, دموکراسی و ترقی اجتماعی وارد فاز جدید گردید."

پس از پیام محترم احمد شاه سرخابی رییس شورای اروپایی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان، بخش پژوهش ها وپیام ها به پایان رسید.

ونشست بخش موسیقی وترانه خوانی پیوست که  در این بخش هنرمند خوش صدا حفیظ بخش با آواز رسآ وخوانش آهنگ های رزمی ، میهنی وغزل های دلپذیر نشست را رنگینتر ساخت.

خط درخشان این نشست در سرزمین خیال ها وخاطرات اشتراک کنندگان جاویدانه  می درخشد.

نشست در فضای دوستی, صمیمیت, همفکری و احترام متقابل حوالی ساعت  ده شب پایان پذیرفت.


June 14th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها